גיר לרכב או בשמו הנפוץ תיבת הילוכים הוא מרכיב חשוב האחראי על סינכרון ויחס בין פעולת המנוע לבין פעולת תיבת ההילוכים.
על מנת להבין לגמרי את מהלך תפקודו של הגיר עלינו לדעת כי קיים כח – מומנט שהמנוע מפעיל בנסיעה הידוע בכינויו סל"ד ותפקידו של הגיר להפנות את הכח בצורה מאוזנת לגלגלי הרכב.
גיר תקין שומר את סיבובי המנוע הרמה האופטימלית שלהם – חריגה מתחומי הסל"ד תגרום נזק למנוע ולגיר.
תקלות בגיר
רעשים חריגים,תחושה של הנהג ביחס לאיכות הנסיעה וכמובן חיווי של נורות אזהרה במכווני הרכב – כל אלה יסמנו לכם בשעת אמת על תקלה אפשרית בגיר הרכב.
אנו נחלק את התקלות לגיר ידני וגיר אוטומטי כדי להבין יותר טוב את התקלה ומה עושים כדי לתקן את הגיר.
- רעש של "תקתוק" או נקישות בזמן החלפת הילוך:בעיקר בגיר ידני יכול להצביע על מיסב שהלך,במידה והרעש מופיע לפני שלחצת על הקלאצ' להעברת הילוך ונפסק לאחר הלחיצה על הקלאצ' – יש מצב שהלך המצמד.
גיר אוטומטי – רעש יסמן בעיקר כי ישנה בעיה במערכת ההדיראוליקה של הרכב ועליכם לסור מיד למכון גירים או מוסך. - גיר לא מעביר הילוך – גיר לא נכנס להילוך
גיר ידני – בלאי טבעי של מוט ההילוכים אשר לא נכנס להילוך נמוך
גיר אוטומט – נוזל הגיר אינו מתאים – נסו להחליף לנוזל אחר,הקלאצ' אינו מתאים קחו לבדיקה במכון גירים או במוסך ,מחשב הרכב האחראי על פעולה תקינה של הגיר מזייף – נתקו את מחשב הרכב מהבטרייה וחברו לאחר מספר דקות.
לעיתים ריסטארט שכזה למחשב מחזיר אותו לפעולה תקינה. - הרכב לא נכנס לתנועה לאחר העברת הילוך:
בדרך כלל מדובר בתקלה של חוסר בשמן גיר כתוצאה מנזילה או תחזוקה לקויה.
לעתים הבעיה יכולה להיות בצירייה שבורה אשר מסתובבת על ריק. - גיר מחליק :
גיר ידני,כנראה שמוט ההילוכים נשבר,
גיר אוטומטי – מצביע על חוסר בשמן גיר – כנראה כתוצאה מנזילה.לעיתים ייתכן כי מדובר בבלאי טבעי כגון דיסקיות שחוקות אשר אינן מייצרות מספיק לחץ,בנוסף ייתכן כי ישנה בעיה במשאבת השמן,צינור הפילטר סתום ומונע לחץ וכניסה לפעולה של הגיר.
כל המקרים הנ"ל למעט חוסר שמן מצריכים שיפוץ או תיקון של הגיר.
תיקון גיר לרכב או שיפוץ גיר – עלויות ומחירים
- גיר הרכב היא מערכת סגורה.הגיר עצמו מורכב מהמון חלקים קטנים כגון: דסקיות,מוחות,לאגרים,גלגלי שיניים,פילטרים, על מנת לפרק ולהרכיב יש לעבוד ביסודיות ומקצועיות והכרה של הגיר.
זמן עבודה רב מושקע בתיקון,מעבר לחלקי החילוף. - עלויות תיקון או שיפוץ של גיר לרכב יכול לנוע בין 2000 ש"ח ועד 5000 ש"ח במכוניות יפניות נפוצות כגון מאזדה סובארו
- מכוניות גרמניות כגון: ב.מ.וו BMW או מרסדס MERCEDES וסקודה – עלות שיפוץ הגיר יכולה להגיע לכ 10,000.
- מכוניות אמריקאיות יהיו במחיר הנמוך יחסית של עד 5,000 ש"ח לשיפוץ הגיר.
- קוריאניות כגון יונדאי / קאיה בדגמים ישנים המחיר לשיפוץ הגיר ינוע בין 2000 ש"ח ל 5,000 ש"ח.
לתקן או להחליף?
האם לתקן את הגיר או להחליף? תלוי בשנתון של הרכב רכבים חדשים באחריות ידרשו תמיד החלפה לגיר חדש.
רכבים יוקרתיים אבל ישנים יותר יעדיפו גם להחליף את הגיר מאשר לתקן תלוי בתקלה שיש בגיר.
רכבים ישנים בעלות ממוצעת כגון יפניות מאזדה / סובארו או קוריאניות מסוג יונדאי קאיה יעדיפו לתקן או לשפץ את הגיר.
אילו סוגי גירים קיימים?
- גיר אוטומטי
- גיר ידני
- גיר רובוטי
- גיר חצי אוטומטי
- גיר דאבל קלאץ
מעוניינים בהצעת מחיר לתיקון או שיפוץ הגיר? מעוניינים להחליף את הגיר? השאירו לנו פרטים בטופס וציינו את דגם המכונית והשנתון ואנו נחזור אליכם עם הצעת מחיר.