טכנאי לוגיסטיקה ואחסנה

לוגיסטיקה ואחסנה בישראל

עם ההתפתחויות הרבות בעולם העסקים והשינויים שהתרחשו בעשורים האחרונים בתעשייה ובכלכלה, צרכי השוק מביאים לעולם עוד ועוד מקצועות לוגיסטיים שונים כשבין היתר מדובר בטכנאות לוגיסטיקה, המקצוע שבו נעסוק במאמר שלפניכם. עד לא מזמן אדם שהועסק במחסן היה בסך הכול מחסנאי, אך משנה לשנה נוספו עוד ועוד מערכות מחשוב חכמות לניהול סחורות, רכש ושילוח, עד שנוצר הצורך בהקמה של מסלולי לימוד ייעודיים לטכנאות לוגיסטיקה.

נכון לכתיבת שורות אלה המוסד החינוכי היחיד שמציע לימודי תעודה באזור המרכז במסלול טכנאי לוגיסטיקה הוא קבוצת תיכון תל אביב. מטרת התכנית לספק לבוגרים הכשרה איכותית והכנה מוצלחת להשתלבות בעולם העסקים העכשווי המתאפיין בתחרותיות רבה מאי פעם.

התכנית נולדה כחלק אינטגרלי מיישום הרפורמה האחרונה בחינוך הטכנולוגי. הרפורמה, שנכנסה לתוקפה בשנת הלימודים תשס"ד, מחייבת לבצע שינויים והתאמות מסוגים שונים הן במבנה הלימודים והן בארגון הלימודים בחטיבה העל תיכונית, בהתאם לצרכים ולדרישות של שלטונות צה"ל בנוגע להכשרתם של הבוגרים.

עבור אילו תלמידים מתאימה התכנית?

המסלול הייחודי הנלמד בקבוצת תיכון תל אביב, מתאים עבור בוגרי מגמת תעשייה וניהול ונמשך שנתיים סך הכול (כיתות י"ג – י"ד). במסגרת המסלול, יוכלו בוגרי כיתות י"ב בנתיב הטכנולוגי להמשיך את דרכם במסלול עתודה ולעבור הכשרה כטכנאי לוגיסטיקה ושיווק. עם סיום הלימודים, הבוגרים של המסלול ישתלבו במהלך שירותם הצבאי בחיל האוויר.

טכנאי לוגיסטיקה
לוגיסטיקה
לוגיסטיקה
הנדסאי תעשייה וניהול עם התמחות בלוגיסטיקה

ההתפתחויות המשמעותיות בסחר החוץ שהתרחשו בשנים האחרונות ועצם העובדה שדרכי ההעברה של הסחורות בימינו מורכבות יותר מאי פעם, יצרו ביקוש להנדסאי תעשייה וניהול, המחזיקים במומחיות מיוחדת בשינוע מהיר ואיכותי ובידע רלוונטי לטיפול נכון במלאים. במסגרת הלימודים, רוכשים הסטודנטים ידע נרחב הנחוץ לניהול של מחסנים ולניהול של רכש, לניהול של מערכות אחזקה ומלאי בצורה ממוחשבת ולניהול של סחר ושילוח בינלאומיים.

עם סיום הלימודים, על הבוגרים להכין פרויקט גמר, בו הם מיישמים הלכה למעשה את הידע הרב שצברו במהלך הלימודים. במסגרת הפרויקט, הסטודנטים מתכננים ומפתחים מערכת לוגיסטית בתחום ניהול הרכש או בתחום ניהול המחסן. בנוסף לכך, על הסטודנטים לעבור בחינות חיצוניות בניהול מחסנים, סטטיסטיקה, רכש, כלכלה, מכס ושילוח.

מה הוא משך הלימודים במסלול הנדסאי תעשייה וניהול עם התמחות בלוגיסטיקה?

בלימודי יום נמשכים הלימודים לתעודת הנדסאי תעשייה וניהול עם התמחות בלוגיסטיקה שנתיים בלבד, אך קיימת גם אפשרות לבחור במסלול לימודי ערב. במקרה הזה נמשכים הלימודים שלוש שנים. תעודת "הנדסאי תעשייה וניהול – לוגיסטיקה" המתקבלת עם סיום הלימודים, ניתנת מטעם מוסד הלימודים הרלוונטי, משרד המסחר והתעשייה ומה"ט.

מה"ט הוא המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע. מדובר בגוף ממלכתי המופקד על הסדרת ההכשרות של טכנאים והנדסאים מוסמכים בתחומי הטכנולוגיה ובהתמחויות מיוחדות הקשורות לתחומים אלה. תנאי הקבלה ללימודים במסלול הנדסאי תעשייה וניהול עם התמחות בלוגיסטיקה כוללים בין היתר תעודת בגרות עם ציונים חיוביים באנגלית (שלוש יחידות לימוד לפחות), מתמטיקה (שלוש יחידות לימוד לפחות) וספרות עברית, לשון או הבעה (זוג יחידות לימוד לפחות). כמו כן יתקבלו למסלול הלימודים בעלי תעודת בוגר מטעם מכינה קדם הנדסאית, בתנאי שיעמדו בדרישות מה"ט.

טכנאי לוגיסטיקה
אילו נושאים נלמדים במהלך המסלול?

תכנית הלימודים במסלול הנדסאי תעשייה וניהול עם התמחות בלוגיסטיקה מקיפה נושאים רבים כשבין היתר מדובר במתמטיקה, מקצועות הייצור, אנגלית, שרטוט טכני, מדידות, התנהגות ארגונית, ניהול מחסנים, מבוא ללוגיסטיקה, ניהול מערכות אחזקה, ניהול מערכות רכש, סחר ושילוח בינלאומי. עם סיום הלימודים יכולים בוגרי המסלול לעסוק במגוון רחב של תפקידים הקשורים לניהול מערכות לוגיסטיות וסחר בינלאומי בתעשייה ובשירותים, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי.