טכנאי חשמל מוסמך - תיקון מוצרי חשמל

טכנאי חשמל ואלקטרוניקה

מכללות רבות בישראל מציעות לקהל הרחב להשתלב בלימודים שבסופם יקבלו תעודת הסמכה בתור טכנאי חשמל, זאת במספר מסלולי לימוד שונים וייעודיים. יש לציין כי ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך כמות ההתמחויות בתחום החשמל גדלה והולכת. לדוגמה ניתן להזכיר על קצה המזלג את הקורסים המתקדמים ביותר בתחום החשמל כמו למשל "קורס מערכות חשמל בבית החכם".

אילו נושאים נלמדים במסגרת לימודי טכנאות חשמל?

טכנאי חשמל נחשף במסגרת לימודיו למגוון רחב בצורה בלתי רגילה של נושאים, כאשר באופן כללי הלימודים נחלקים לשניים: ההיבט העיוני וההיבט המעשי. בהיבט העיוני כוללים הלימודים תחומים כגון אנגלית טכנית, כימיה, פיזיקה, מתמטיקה, שרטוט טכני, מבוא למחשבים, הספק, בקרה, מדידות בחשמל, מתקני חשמל ועוד. בצד המעשי לומדים הסטודנטים על התקנת רכיבים במערכות חשמל, זיהוי תקלות במערכות חשמל, תחזוקת לוחות חשמל ועוד.

לפני הזמנת טכנאי מזגנים
לימודי טכנאי מוסמך בתחום החשמל

המועמדים לקורס טכנאי מוסמך נדרשים לניסיון מקצועי מצטבר של 12 שנים לכל הפחות ולהשכלה פורמלית של 12 שנות לימוד. בתום הלימודים נערכות בחינות חיצוניות ורק אלו שיעמדו בהן בהצלחה יזכו לקבל את התעודה הנכספת ולהיקרא טכנאים מוסמכים. אם טכנאי חשמל מעוניינים להרחיב את השכלתם בתחום החשמל, באפשרותם להמשיך ללימודים במסלול תואר ראשון בהנדסת אלקטרוניקה או למשל B.Sc בהנדסת חשמל או הנדסת מחשבים.

אילו עבודות רשאי לבצע טכנאי חשמל?

רבים לא יודעים זאת, אך ישנו מגוון רחב של רישיונות ואישורים לעסוק בתחום עבודות החשמל (סך הכול ישנם שלושים דרגים של חשמלאים הנהוגים בישראל) כך שלא כל טכנאי רשאי לטפל בכל מערכת חשמלית. כך לדוגמה חשמלאי בדרגה 100 רשאי לבצע אך ורק עבודות חשמל במתקנים של מתח נמוך ותחת פיקוח של בעל רישיון מסוג גבוה יותר.

לעומת זאת חשמלאי מעשי בדרגה 110 רשאי לבצע עבודות חשמל במתקנים של מתח נמוך ללא פיקוח של בעל דרגה גבוהה יותר וכן באפשרותו לחתום על תכניות עד 1*40 אמפר למעט תכנון של הארקת יסוד. הדרגה הגבוהה ביותר אליה יכול להגיע טכנאי חשמל היא 412. טכנאי בדרגה זו רשאי לבצע עבודות במתקנים של מתח נמוך עד 3*400 אמפר (תלת פאזי), למעט חתימה על תכניות מעל 3*250 אמפר.

לפני הזמנת טכנאי מזגנים
טכנאי שירות של מכשירי חשמל

בנוסף לטכנאי חשמל העוסקים בטיפול בלוחות חשמל או במערכת החשמל הביתית, חשוב להזכיר כי ישנו מקצוע חופף או מקביל הנקרא "טכנאי שירות של מכשירי חשמל". בין העיסוקים השונים והמגוונים של הטכנאים העוסקים בתחום זה ניתן למנות נושאים כמו למשל אחזקה של מוצרי חשמל ביתיים, טיפול בתקלות במוצרי חשמל ביתיים, תכנון של מערכות ממוחשבות, בנייה של מערכות שליטה ובקרה ביתיות ועוד.

בין הנושאים המרכזיים הנלמדים במסגרת קורס טכנאי שירות של מכשירי חשמל חשוב להזכיר את הנושאים הבאים: חומרים מבודדים וחומרים מוליכים, חוקים ועקרונות בסיסיים בתחום האלקטרוניקה והחשמל, עקרונות פעולה של רכיבים פסיביים וסוגים שונים של רכיבים פסיביים כמו לדוגמה שנאי, סליל וקבל, שיטות אפנון, מגברים, תכנון ובנייה של מעגלים חשמליים ועוד.

ההכשרה של טכנאי שירות של מכשירי חשמל, המכונה לעתים "טכנאי מוצרים לבנים", נמשכת בין חצי שנה לשמונה חודשים כשבמקרים מסוימים יוכלו התלמידים להשתלב במסלול לימודים מקוצר, אם יש להם ידע או ניסיון קודמים בתחום. כמו כן ייתכנו שינויים במשך מסלולי הלימוד בין מוסדות לימוד שונים.

בדרך כלל הבוגרים משתלבים במרכזי שירות של חברות המשווקות מוצרי חשמל ביתיים אך בהחלט קיימת אפשרות להקים מעבדת תיקונים או להתחיל לעסוק בטיפול במוצרי חשמל ביתיים באופן עצמאי לפי קריאה ולטפל בתקלות בשטח. טכנאי חשמל הוא מקצוע מבוקש המציע עתיד תעסוקתי "מחשמל".